ໂດຍ: ທ່ານ ຈັນດີ
ພົມມະບຸດ ຫົວໜ້າກົມສ້າງຄູ.
ປັດຈຸບັນຢູ່ທົ່ວປະເທດເຮົາ ມີສະຖາບັນສ້າງຄູທັງໝົດ
15 ແຫ່ງຄື: ຄະນະສຶກສາສາດ (ມະ ຫາວິທະຍາໄລແຫ່ງຊາດ,
ມະຫາ ວິທະຍາໄລຈຳປາສັກ, ມະຫາວິ ທະຍາໄລສຸພານຸວົງ), ທີ່ຂຶ້ນກັບ ສຶກສາສາດ, ສ່ວນວິທະຍາໄລຄູ ມີ 8 ແຫ່ງ ເຊັ່ນ : ວິທະຍາໄລຄູ ຫຼວງນ້ຳທາ, ຫຼວງພະບາງ, ຄັງ ໄຂ,
ບ້ານເກິນ, ດົງຄຳຊ້າງ, ສະ ຫວັນນະເຂດ,
ປາກເຊ ແລະ ສາລະວັນ ພ້ອມນັ້ນຍັງມີວິທະຍາໄລ
ພະລະສຶກສາ, ວິທະຍາໄລ ສິລະ ປະສຶກສາ, ວິທະຍາໄລສົງ 2 ແຫ່ງ (ອົງຕື້ ແລະ ຈຳປາສັກ) ຊຶ່ງ ເຮັດໜ້າທີ່ກໍ່ສ້າງຄູອະນຸບານ,
ປະຖົມ, ມັດທະຍົມຕອນຕົ້ນ, ມັດທະ ຍົມຕອນປາຍ, ມັດທະຍົມທີ່ສອນ ໄດ້ແຕ່ ມ.1-ມ.7, ພະລະສຶກສາ
ແລະ ສິລະປະສຶກສາ.
ການຮັບນັກຮຽນ-ນັກສຶກສາຄູ ໃນແຕ່ລະສົກຮຽນແມ່ນມີການ
ສອບເສັງຄັດເລືອກຢ່າງຄັກແນ່ ແລະ ສຳລັບໃນສົກຮຽນ 2013- 14 ນີ້ ແມ່ນໄດ້ປະຕິບັດຕາມຄຳ ສັ່ງແນະນຳຂອງກະຊວງສຶກສາທິການ
ແລະ ກິລາ, ສະບັບເລກທີ 1121/ສສກ.ຜກ, ລົງວັນທີ 06/08/2013, ກ່ຽວກັບແຜນແບ່ງ ປັນສັບຊ້ອນນັກຮຽນ-ພະນັກງານເຂົ້າຮຽນຕໍ່ ຊຶ່ງໄດ້ກຳນົດໄວ້ຄື: ລະບົບ 9+3 ສາຍຄູອະນຸບານ ແລະ
ປະຖົມ ແມ່ນມອບໃຫ້ແຂວງ ແບ່ງປັນຕົວເລກໃຫ້ເມືອງເພື່ອຄັດ ເລືອກເອົາຜູ້ມາຮຽນຄູຕາມຄວາມ ຕ້ອງການຂອງແຕ່ລະເມືອງ;
ສຳລັບລະບົບ 12+2 ແລະ 12+4, ເຄິ່ງໜຶ່ງຂອງຕົວເລກຮັບນັກຮຽນເຂົ້າໃໝ່ທັງໝົດແມ່ນມາ ຕາມໂກຕ້າຊຶ່ງແມ່ນແຂວງເປັນຜູ້ຄັດເລືອກ
ແລະ ອີກ 50% ແມ່ນມາສອບເສັງຄັດເລືອກຢູ່ສະ ຖາບັນສ້າງຄູ (ເສັງເຂົ້າຮຽນຄູ
ໄດ້, ແລ້ວຈ່າຍຄ່າຮຽນເອງ).
ພິເສດສຳລັບນັກຮຽນ-ນັກສຶກສາຄູທີ່ມາໃນແຜນທີ່ໄດ້ຮັບເບ້ຍລ້ຽງຈາກລັດຖະບານຕ້ອງມີໃບ ພັນທະສັນຍາມາພ້ອມ,
ຫຼັງຈາກສຳເລັດການສຶກສາແລ້ວແມ່ນໃຫ້ກັບຄືນໄປສອນໃນທ້ອງຖິ່ນຂອງຕົນຫຼືຢູ່ໂຮງຮຽນ/ເມືອງ ບ່ອນທີ່ໄດ້ເຊັນສັນຍາໄວ້
(ຖ້າບໍ່ປະຕິບັດຕາມພັນທະສັນຍາຈະຕ້ອງໃຊ້ເງິນຄືນເທົ່າກັບ 4 ເທື່ອຂອງທຶນການສຶກສາທີ່ໄດ້
ຮັບທັງໝົດ).
ເພື່ອຜັນຂະຫຍາຍແຜນປະຕິຮູບລະບົບການສຶກສາແຫ່ງຊາດໄລຍະ
2 ແຕ່ປີ 2011-2015, ກົມສ້າງຄູໄດ້ສຸມໃສ່ແກ້ ໄຂບາງບັນຫາທີ່ເປັນຈຸດສຸມຂອງການປະຕິຮູບການສ້າງຄູຄື:
1. ແກ້ໄຂບັນຫາຂອດຄູໃນຊັ້ນຮຽນຕ່າງໆເພື່ອຕອບສະໜອງ ໃຫ້ໄດ້ຕາມຄວາມຮຽກຮ້ອງຕ້ອງການຂອງການຂະຫຍາຍການສຶກສາ,
ໂດຍສະເພາະໃນເຂດຊົນເຜົ່າຫ່າງໄກສອກຫຼີກ ແລະ ເຂດຂາດເຂີນຄູ 2. ຍົກຄຸນນະພາບຂອງການສ້າງຄູ
ເພື່ອປະກອບສ່ວນເຂົ້າໃນການຍົກຄຸນນະພາບຂອງການສຶກສາ 3. ສ້າງ ເງື່ອນໄຂໃຫ້ຄູສາມາດປະຕິບັດໜ້າທີ່ຂອງຕົນຢ່າງມີປະສິດທິພາບດ້ວຍການປະຕິຮູບກ່ຽວກັບທິດທາງ
ແລະ ນະໂຍບາຍການ ສ້າງຄູທັງລະບົບນັບແຕ່ຂອດຄັດເລືອກນັກຮຽນເຂົ້າຮຽນຄູ, ຂະບວນການຜະລິດຄູ,
ການບັນຈຸສັບຊ້ອນຄູ, ການພັດທະນາຄູ ແລະ ການຮັກສາຄູ.
ພ້ອມນັ້ນເພື່ອສະໜອງຄູໃຫ້ສອດຄ່ອງກັບຄວາມຮຽກຮ້ອງຕ້ອງການຂອງທ້ອງຖິ່ນ,
ກົມສ້າງຄູໄດ້ສຸມໃສ່ດັດສົມການ ຮັບນັກຮຽນ-ນັກສຶກສາຄູເຂົ້າໃໝ່ໃຫ້ສອດຄ່ອງກັບຄວາມຮຽກຮ້ອງຕ້ອງການຂອງຄູໃນແຕ່ລະປະເພດ.
ສົ່ງເສີມການຮັບນັກ ຮຽນຄູອະນຸບານ ແລະ ປະຖົມໃນເຂດຊົນນະບົດ, ຫ່າງໄກສອກຫຼີກ ຄື ມອບໃຫ້ເມືອງເປັນຜູ້ຄັດເລືອກມາຮຽນໃນລະບົບ
9+3 (ຄູຊັ້ນກາງ); ທຸກຄົນໄດ້ຮັບທຶນການສຶກສາ (ໄດ້ຮັບເບ້ຍລ້ຽງ) ແລະ ໄດ້ມີການ ສ້າງຄູອະນຸບານລະບົບເລັ່ງລັດ
(30 ອາ ທິດ) ເພື່ອຮັບໃຊ້ເຂດທີ່ມີຄວາມຕ້ອງການດ່ວນ
ແລະ ລະ ບົບ 9+3 (ແຕ່ໃຊ້ເວລາຮຽນ 2 ປີ), ໂດຍຮັບເອົານັກຮຽນມາ ຈາກທ້ອງຖິ່ນທີ່ຂາດຄູ
ແລະ ສົ່ງກັບ ຄືນໄປສອນໃນທ້ອງຖິ່ນຂອງຕົນ ແລະ ພ້ອມນັ້ນກໍໄດ້ມອບໃຫ້ເມືອງເປັນຜູ້ຄັດເລືອກ
ນັກຮຽນມາຮຽນຄູອະນຸບານ ແລະ ປະຖົມລະບົບ 9+3. ໃນລະບົບ 12+2 ແລະ 12+4, 70% ແມ່ນມອບໃຫ້ ເມືອງເປັນ
ຜູ້ຄັດເລືອກໂດຍສົມທົບກັບໂຮງຮຽນ ແລະ ອີກ 30% ແມ່ນແຂວງເປັນຜູ້ຄັດເລືອກ. ເວົ້າລວມແລ້ວພວກເຮົາໄດ້ເກັບ
ກຳຂໍ້ ມູນກ່ຽວກັບຄວາມຕ້ອງ ການຄູປະເພດຕ່າງໆເລີ່ມແຕ່ຂັ້ນ ໂຮງຮຽນຂື້ນມາ ແລະ ສັງລວມ ຂຶ້ນມາເປັນຂອງເມືອງ,
ຂອງ ແຂວງ ແລະ ຂອງທົ່ວປະເທດ; ທັງແຍກຕາມວິຊາສອນ. ເພື່ອແນໃສ່ຍົກສູງຄຸນນະພາບການຮຽນການສອນໃນສະຖາບັນ
ສ້າງຄູ, ຜ່ານມາການສ້າງຄູໄດ້ເອົາໃຈໃສ່ກໍ່ສ້າງຄູອະນຸບານ, ຄູປະຖົມ ແລະ ຄູມັດທະຍົມນັບແຕ່ລະດັບຊັ້ນກາງ,
ຊັ້ນສູງ ແລະ ປະລິນຍາຕີຕາມທິດປະຕິຮູບການສ້າງຄູ, ການກໍ່ສ້າງຄູມັດທະຍົມແມ່ນເລີ່ມໃຫ້ມີການກໍ່ສ້າງຄູມັດທະຍົມທີ່ສາມາດສອນ
ໄດ້ ແຕ່ ມ1-ມ7 ໂດຍ ລົງເລິກໄປຕາມແຕ່ລະສາຍວິຊາຮຽນພ້ອມນັ້ນກໍໄດ້ມີການປັບປຸງຫຼັກສູດສ້າງຄູໃຫ້ສອດຄ່ອງກັບຄວາມ
ຮຽກຮ້ອງຕ້ອງການຂອງຫຼັກສູດສາຍສາມັນ (ດ້ານເນື້ອໃນ ແລະ ພາກປະຕິບັດການທົດລອງ ຕົວຈິງ). ແລະ ເພື່ອໃຫ້ນັກ ຮຽນ- ນັກສຶກສາຄູປະຖົມທີ່ຈົບອອກໄປສາມາດສອນພາສາອັງກິດໃນຊັ້ນປະຖົມໄດ້,
ພວກເຮົາກໍໄດ້ເພີ່ມຊົ່ວໂມງຮຽນພາ ສາອັງກິດຂຶ້ນ ແລະ ໃຫ້ນັກຮຽນໄດ້ລົງເຝິກຫັດ ສອນພາສາອັງກິດໃນຊັ້ນປະຖົມ
ນຳ. ພິເສດໃນສົກຮຽນ 2013- 2014 ນີ້ ພວກເຮົາໄດ້ປັບປຸງເນື້ອ ໃນ ແລະ ວິທີການເຝິກຫັດວິຊາ
ຊີບຄູທັງສາຍຄູອະນຸບານ, ສາຍ ຄູປະຖົມ ແລະ ສາຍຄູມັດທະຍົມ, ໃນນີ້ໄດ້ມີການປັບປຸງວິທີປະເມີນ
ວຽກງານສິດສອນ, ວຽກງານຄູ ປະຈຳຫ້ອງ ແລະ ວຽກງານພັດທະນາຊຸມຊົນຂອງນັກ ຮຽນ-ນັກສຶກສາຄູ. ປະເດັນບັນຫາໃໝ່ແມ່ນໃຫ້ນັກຮຽນ-ນັກສຶກສາໄດ້ເຝິກ
ການນຳໃຊ້ ICT ເຂົ້າໃນການສອນ ແລະ ມີ ການວິໄຈໃນຫ້ອງຮຽນໃນໄລຍະລົງຝຶກຫັດຂອງເຂົາເຈົ້າ. ພ້ອມນັ້ນພວກເຮົາຖືສຳຄັນ
ໃນການຄັດເລຶອກເອົາຄູ-ອາຈານທີ່ຈະ ເຂົ້າມາສອນໃນສະຖາບັນສ້າງຄູ ໂດຍເນັ້ນເອົາຄູທີ່ມີປະສົບ
ການສອນມາແລ້ວຫຼາຍປີ ແລະ ເພື່ອເຮັດໃຫ້ລະດັບຂອງຄູສອນ ໃນສະຖາບັນສ້າງຄູໄດ້ຕາມມາດຕະຖານດ້ານວິຊາຊີບໃນປີ
2015, ພວກເຮົາໄດ້ມີແຜນໃຫ້ແຕ່ລະສະຖາບັນສ້າງຄູເພີ່ມທະວີ ການຮ່ວມມືກັບສະຖາບັນການສຶກສາໃນພາກພື້ນເພື່ອສົ່ງຄູ-ອາຈານໄປຍົກລະດັບໃຫ້ຫຼາຍຂຶ້ນ,
ເປັນຕົ້ນແມ່ນ ໄປ ສສ ຫວຽດ ນາມ. ໃນສົກຮຽນ 2013-2014 ກໍໄດ້ມີແຜນສົ່ງຄູໄປ ຍົກລະດັບປະລິນຍາໂທໃນສາຂາວິຊາຕ່າງໆພາຍໃຕ້ຂອບການຮ່ວມມື
ລະຫວ່າງສະຖາບັນ. ພ້ອມນັ້ນກໍໄດ້ສົ່ງຄູ-ອາຈານໃນສະຖາບັນສ້າງຄູໄປເຝິກອົບຮົມໃນດ້ານຕ່າງໆຢູ່ທັງພາຍໃນ
ແລະ ຕ່າງປະ ເທດ. ສະເພາະຢູ່ພາຍໃນສະຖາບັນສ້າງຄູກໍມີການສຶກສາຄົ້ນຄວ້າວິທີການປັບປຸງຄຸນນະພາບການຮຽນ-ການສອນຂອງຕົນ
ໂດຍສ້າງຄູຝຶກພາຍໃນສະຖາບັນສ້າງຄູເອງ, ມີການຈັດຕັ້ງການຮ່ວມໂມງສອນ ແລະ ຖອດຖອນບົດຮຽນຊຶ່ງກັນ
ແລະ ກັນ ຢ່າງບໍ່ ຂາດໄລຍະໄປຄຽງຄູ່ກັບມາດຕະ ເພື່ອສົ່ງເສີມໃຫ້ສະຖາບັນສ້າງຄູ ບຸກບືນພັດທະນາຕົນເອງກາຍເປັນສະຖາບັນທີ່ມີ
ຄວາມເປັນເລີດ ແລະ ສະຖາບັນທີ່ພວມພັດທະນາ. ພວກເຮົາກໍໄດ້ປັບປຸງ ແລະ ພັດທະນາລະບົບປະກັນຄຸນນະພາບວຽກ
ງານສ້າງຄູໂດຍໄດ້ ເພີ່ມວຽກງານການຮັບຮອງສະຖາບັນສ້າງຄູເຂົ້າໃນລະບົບດັ່ງກ່າວ, ປັດຈຸບັນພວມພັດທະນານິຕິກຳຊຶ່ງມີ
ຕົວຊີ້ບອກຄຸນນະພາບຫຼາຍດ້ານ, ໃນນັ້ນໄດ້ເນັ້ນ ໃສ່ຕົວຊີ້ບອກກ່ຽວກັບສິ່ງອຳ ນວຍຄວາມສະດວກຕ່າງໆພາຍໃນສະຖາ
ບັນສ້າງຄູ, ເປັນຕົ້ນແມ່ນມີເກນກ່ຽວກັບສະຖານທີ່ຫຼິ້ນກິລາ, ສິລະປະ, ຫ້ອງສະໝຸດ, ຫ້ອງທົດລອງ,
ສະຖານທີ່ຮັບໃຊ້ການ ຈັດກິດຈະກຳຂອງນັກຮຽນ-ນັກສຶກສາ, ການເຂົ້າເຖິງແຫຼ່ງຮຽນຮູ້ຂອງນັກຮຽນ-ນັກສຶກສາຄູ
ແລະ ອື່ນໆ; ໂດຍສະເພາະໃນ ສົກຮຽນ 2013-2014 ນີ້ ພວກເຮົາ ຈະບຸກບືນເຮັດໃຫ້ນັກຮຽນ-ນັກ ສຶກສາຄູໄດ້ເຮັດການທົດລອງຕົວຈິງຫຼາຍຂຶ້ນ.
ການປະຕິຮູບການສ້າງຄູເນື້ອ ແທ້ກໍແມ່ນການປະຕິຮູບຄູຊຶ່ງ
ລວມເຖິງການປະຕິຮູບເນື້ອໃນ ແລະ ວິທີການກໍ່ສ້າງຄູ ແລະ ການພັດທະນາຄູທີ່ກຳລັງປະຈຳການ. ສິ່ງທີ່ໄດ້ດຳເນີນແມ່ນ:
ພວກເຮົາໄດ້ຈັດຕັ້ງຍົກລະດັບວຸດທິການສຶກສາຂອງຄູສອນຕາມ ລະບົບບຳລຸງຄູຕໍ່ເນື່ອງໃນຍາມພັກສິ້ນປີຮຽນ,
ຈາກຄູຊັ້ນຕົ້ນ ເປັນຄູຊັ້ນກາງ, ຈາກຄູຊັ້ນກາງ ເປັນຄູຊັ້ນສູງ ແລະ ຈາກຄູຊັ້ນສູງ ເປັນຄູປະລິນຍາຕີ
(ປະມານ 4000-5000ຄົນ/ປີ).ໄດ້ຈັດຕັ້ງບຳລຸງຄູປະຖົມໃນໂຮງຮຽນຄຸນນະພາບກ່ຽວກັບການຮຽນ-ການ
ສອນ, ຈັດຕັ້ງບຳລຸງຄູປະຖົມກ່ຽວກັບການຮຽນ-ການສອນຄະນິດສາດ ແລະ ວິທະຍາສາດ, ຈັດຕັ້ງບຳລຸງການສອນຫ້ອງ
ຄວບ, ການນຳໃຊ້ຫຼັກສູດສາມັນ ແລະ ປື້ມແບບຮຽນໃໝ່ ແລະ ອື່ນໆ.
ໃນການບຳລຸງຄູປະຈຳການ, ພວກເຮົາຍັງໄດ້ເອົາໃຈໃສ່ເພີ່ມທະວີໃຫ້ຄູພາຍໃນໂຮງຮຽນປະຖົມມີການດຳເນີນການນິ
ເທດພາຍໃນໃຫ້ຫຼາຍຂື້ນເພື່ອຍົກຄຸນນະພາບການຮຽນ-ການສອນພາຍໃນໂຮງຮຽນ. ໄດ້ຄົ້ນຄວ້າກ່ຽວກັບຈັນຍາບັນດ້ານວິຊາ
ຊີບຄູເພື່ອເປັນບ່ອນອີງໃນການຄວບຄຸມການປະພຶດ ແລະ ຄວາມຮັບ ຜິດຊອບຂອງຄູໃຫ້ນັບມື້ນັບສູງຂຶ້ນພ້ອມນັ້ນກໍໄດ້ຄົ້ນ
ຄວ້າມາດຕະຖານສະມັດຖະພາບຂອງຄູ. ພວກເຮົາໄດ້ສ້າງຕັ້ງຫ້ອງການວັດຜົນ-ປະເມີນຜົນໃນສະຖາບັນສ້າງຄູ;
ເພື່ອເຮັດໜ້າ ທີ່ດຳເນີນການປະເມີນຜົນຄຸນນະພາບຂອງຕົນເອງພາຍໃນສະຖາບັນແຕ່ລະປີກໍໄດ້ມີການກວດກາຄຸນນະພາບຂອງວຽກງານ
ພາຍໃນສະຖາບັນ, ທັງເລັ່ງໃສ່ປັບປຸງກົນໄກວິທີເຮັດວຽກ ແລະ ການປະສານງານພາຍໃນສະຖາບັນສ້າງຄູ.
ຄຽງຄູ່ກັບການປະ ຕິຮູບການສ້າງຄູພວກເຮົາຕ້ອງໄດ້ເບິ່ງທັງລະບົບໃນ 5 ຂອດຄືນັບແຕ່ການຄັດເລືອກນັກຮຽນມາຮຽນຄູ,
ການດຳເນີນການກໍ່ ສ້າງຄູ, ການບັນຈຸສັບຊ້ອນຄູ, ການພັດທະນາຄູ ແລະ ການຮັກສາຄູ.
No comments:
Post a Comment