Ad

Ad

17 May 2013

ຄິດຮອດມະຫາ ( ຄໍລຳ ຈານແຍ່ )



     ຂໍ້ຄິດສຳລັບບົດນີ້ ຈານແຍ່ໄດ້ ມາຈາກຂ່າວກ່ຽວກັບາຍຸໄຊກະ ລອຍທີ່ັດກະໜ່ຳປະເທດບັງ ກະລາເທດ, ມຽນມາ ແລະ າກ ຕາເວັນອອກຂອງປະເທດອິນ ເດຍຢູ່ໃນປັດຈຸບັນ. າຍຸມະາອຸ ບາດນັ້ນມີຊື່ມ່ວນໆວ່າ: “ມະາ ເສນ” ັງແລ້ວ ບໍ່ໜ້າເລີຍຈະໂດ ຮ້າຍອຳມະິດສ້າງຄວາມທຸກ ຍາກລຳບາກໃຈໃ້ຄົນຈຳນວນລາຍລ້ານຄົນ ປານນັ້ນ.
    ທ່ານຜູ້ອ່ານອາດມີຂໍ້ສັງເກດຄື ຈານແຍ່ວ່າ: ເປັນຍັງ ຊື່າຍຸ້າ ຝົນລົມແຮງຕ່າງໆທີ່າໃ້ເກີດ ບັນານ້ຳ ຖ້ວມ, ບັນາແລ້ງຈຶ່ງ ມີຊື່ມ່ວນໆຊວນັງທັງນັ້ນເຊັ່ນ: າຍຸ “ນົກເຕັນ”, “ຊ້າງສານ”, “ເກດສະໜາ” ແລະ ອື່ນໆ. ແມ່ນ ໃຜລະ ເສືອກໄປຕັ້ງຊື່ທີ່ຍ່າງສວນ ທາງກັບຜົນຮ້າຍຕົວຈິງຈາກາ ຍຸເລົ່ານັ້ນ ?.
    ສຳລັບາຍຸ “ມະາເສນ” ທີ່ ວມເປັນຂ່າວຮ້ອນຢູ່ໃນປັດຈຸ ບັນນີ້ມີສ່ວນຊ່ວຍໃ້ຈານແຍ່ຄິດ ເຖິງບັນາ “ມະາ” ທີ່ຢູ່ໃນດວງ ໃຈຂອງຈານແຍ່ຕະລອດມາ ເຊັ່ນ: ມະາສີລາ ວິລະວົງ ນັກ ປາດດ້ານາສາສາດວັນນະຄະດີ ແລະ ປະວັດສາດລາວທີ່າຜູ້ ທຽບຍາກ. ຈານແຍ່ຕິດອ່ານກາບ ກອນປານຕິດຢາບ້າຕອນຮຽນຢູ່ ້ອງ ປ.ປາ-ກ.ໄກ່ ນັ້ນ ກໍແມ່ນ ຍ້ອນໄດ້ອ່ານປຶ້ມມະາສີລານີ້ ລະ, ຂຽນກອນເປັນກໍຍ້ອນເິ່ນ ັ້ນລະ.
    ເວລາຮຽນຢູ່ປະຖົມ, ຄູສອນ ຈຳນວນກວ່າທ່ອງໜຶ່ງກໍແມ່ນບັນ ດາ “ມະາ”, ຈື່ດີກວ່າໝູ່ກໍແມ່ນ ມະາບົວແກ້ວ, ຄູສອນາສາ ລາວໃ້ຈານແຍ່ຢູ່ຂັ້ນມັດທະຍົມ ກໍມີມະາບຸນທັນ, ມະາຈຽງ ຄຳ ແລະ ມະາບົວລີ. ສາມທ່ານ ນີ້ລະຊ່ວຍໃ້ຈານແຍ່ມີອາຊີບ ເສີມຈາກປາຍປາກກາຮອດຊູ່ມື້ ນີ້. າກເວົ້າໄກໄປກວ່ານັ້ນ, ໃຜໆ ກໍຄົງຮູ້ຊື່ທ່ານມະ າແກ້ວ ເຈົ້າຕຳລັບກອນລາວທີ່ໄດ້ເຊື່ອມສານເຂົ້າໃນລະບົບການສິດສອນາສາລາວໃນລາຍທົດສະວັດ ຜ່ານມາ,
ແຕ່ຖ້າເວົ້າຈໍ້ມໍ່ເຂົ້າມາ ຕື່ມ, ທຸກຄົນຄົງຮູ້ຊື່ ດຣ. ທອງຄຳ ອ່ອນມະນີສອນ ຜູ້ທີ່ແນມເັນ ຍັງກໍອອກມາເປັນບົດກະ ວີໝົດ. ເຖິງເິ່ນຈະມີ ດຣ. ນຳໜ້າ ເື່ອ ຢັ້ງຢືນເຖິງວິທະຍາຖານະອັນສູງ ສົ່ງຂອງເິ່ນກໍຕາມ, ແຕ່ໃນສາຍ ຕາຂອງຈານແຍ່ແລ້ວ ເິ່ນຍັງແມ່ນມະາທອງຄຳທີ່ຈະເລີນ ວຸດທິມາໃນຜ້າເລືອງ, ເິ່ນເລີ່ມຂຽນກອນເດັດໆ ກໍແມ່ນເລີ່ມແຕ່ຕອນຢູ່ວັດ.
    ໃນປັດຈຸບັນ, ຈານແຍ່ເຄີຍ ຖາມຕົນເອງຢູ່ເລື້ອຍໆວ່າ: ມະ າເລົ່ານັ້ນໄປໃສໝົດ ? ແລະ ເປັນຍັງຜູ້ໃດບວດ ໄດ້ຮຽນມາຈາກວັດແທ້ໆັດບໍ່ນິຍົມເອົາຄຳວ່າ: “ມະາ” ໄວ້ໜ້າຊື່ຂອງຕົນຄືເມື່ອກ່ອນ. ຈານແຍ່ຮູ້ສຶກເສຍດາຍທີ່ຄຳ ວ່າ: “ມະາ” ເຊິ່ງຕິດັນກັບປະວັດສາດໂດຍສະເາະໃນຂົງເຂດາສາວັນນະຄະດີລາວໄດ້ສູນາຍໄປ, ປ່ອຍວິ ທະຍາຖານະອື່ນທີ່ມານຳລັງຄອງເມືອງ.
    ມີບາງຄົນບອກວ່າ: ທີ່ບໍ່ນິຍົມ ເອີ້ນ “ມະາ” ຄືເກົ່າ ກໍເາະວ່າ ລະບົບການສຶກສາທາງໂລກ ແລະ ທາງທຳໄດ້ເຊື່ອມ ຕົວເຂົ້າກັນໂດຍຝ່າຍໂລກຄອບງຳ ບໍ່ວ່າ ຈະເປັນລະດັບການສຶກສາ (ຊັ້ນ ສູງ ແລະ ປະລິນຍາຕີ, ໂທ, ເອກ) ການຈັດ ຊັ້ນຈັດລືບກໍຖືເອົາລະ ດັບທາງໂລກເປັນຕົ້ນຕໍ. ດັ່ງນັ້ນ “ມະາ” ເຊິ່ງເປັນຂັ້ນການສຶກສາ ທາງທຳຈຶ່ງໝົດໄປ. ແຕ່ກໍມີບາງ ທ່ານໃ້ຄຳເັນວ່າ: ເປັນຍ້ອນ ບັນດາມະາເອງບໍ່ຕ້ອງການໃສ່ ຊື່ “ມະາ” ຍ້ອນສາເດຕ່າງ ກັນ. ຈະເປັນຍ້ອນສາເດໃດ ຈານແຍ່ກໍຮັບໄດ້, ແຕ່ຮັບບໍ່ໄດ້ ແນວຄິດທີ່ວ່າ: ຖ້າມີຊື່ວ່າ: “ມະ າ” ແລ້ວ ສັງຄົມຈະວ່າຕົນລ້າ ລັງ, ບໍ່ທັນໂລກ, ບໍ່ມີວິທະຍາ ສາດ, ອ່ອນແອ ບໍ່ເຂັ້ມແຂງ, ບໍ່ ເປັນຊາຍເອິກສາມສອກ.
    ຈານແຍ່ຊົມເຊີຍມະາບຸນມີ ເທບສີເມືອງ ທີ່ບໍ່ປະຊື່ “ມະາ” ໃນປຶ້ມທຸກເລັ້ມທີ່ທ່ານຜະລິດ ອອກມາ. ການຮັກສາຊື່ “ມະາ” ໄວ້ຈະເຮັດໃ້ສາງວິທະຍາຖາ ນະຢູ່ປະເທດເຮົາມີເອກະລັກສະ ເາະ ແທນທີ່ຈະແລ່ນແຕ່ນຳ ບ້ານເິ່ນເມືອງທ່ານ.
    ເລື່ອງນີ້ບໍ່ກ່ຽວກັບາຍຸ “ມະາເສນ” ທີ່ເອີ່ຍເຖິງໃນຕອນຕົ້ນໆເນີ້.

No comments:

Post a Comment